Een reis met hindernissen - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Erik Kamp - WaarBenJij.nu Een reis met hindernissen - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Erik Kamp - WaarBenJij.nu

Een reis met hindernissen

Door: erikvandekamp

Blijf op de hoogte en volg Erik

17 Maart 2012 | Canada, Ottawa

Soms beleef je in een week meer dan normaal in een maand, wat op het eerste gezicht een rustig reisje zou worden, bleek uiteindelijk nogal toch wel even anders uit te pakken.
Uit Lethbridge vertrokken naar de slachterij in Brooks om een trailer op te halen voor Kenosha, Wisconsin, een rit van ongeveer 2400km waar ik 3 dagen de tijd voor had, en aangezien je hier op je sloffen 1000 tot 1100km per dag rijdt hoefde ik me dus niet echt druk te maken.
De eerste dag dus mooi optijd aan de kant gezet, had die dag ongeveer 900km gereden en op een rustige parking net buiten Wolf Point in Montana heerlijk liggen slapen.
s'Morgens bakje koffie gehaald bij de pomp en dat was geen goed plan, NIET TE DRINKEN!!
Maar er is maar één ding erger als smerige koffie smorgens en dat is géén koffie, dus die drab naar binnen gewerkt en zo snel mogelijk naar de Flying J in Beach gereden, Flying J koffie is altijd goed.
Hele dag lekker doorgereden en savonds in Fergus Falls in North Dakota een truckstop gevonden met de veelbelovende naam "Big Chief" waar ze een echte bisonsteak op de menukaart hadden staan en dat ga ik zeker onthouden.
Wederom lekker geslapen en smorgens vol goede moed aan de laatste etappe begonnen, dat ging ongeveeer 60km goed en toen begon opeens de hele auto te trillen en te schudden, eerst een beetje en vervolgens zo erg dat mijn stenen koffiebeker spontaan in stukken brak, tijd om aan de kant te gaan dus.
Veel technische kennis was er niet voor nodig om te zien wat er aan de hand was, de aandrijf-as lag op het asfalt en was vlak voor de voorste trek-as kompleet afgebroken.
Dus H&R gebeld, vervolgens kontakt opgenomen met Ryder, want het is een lease-truck, hele dag over en weer gebeld en berichten gestuurd met weet ik met wie allemaal, en savonds om half 8 kwam er dan eindelijk een sleep-auto die mijn trekker mee zou nemen en die een huurtruck bij zich had.
Helaas hadden ze bij Ryder geen truck met slaapcabine beschikbaar dus ik moest me even met een dagcabine redden tot ze een andere voor me hadden.
Op zich niet zo erg, overnachten kun je in hotels, maar probeer maar eens je hele hebben en houden wat je allemaal bij je hebt, genoeg spullen om weken in die auto te leven, in een dagcabine te proppen, ik had nog net genoeg ruimte om te kunnen schakelen en om uit de ramen te kunnen kijken en voor de rest lag dat hokje vol!
Snachts doorgereden naar de klant om toch nog optijd te kunnen lossen, tijdens het lossen even 2 uurtjes met de kop op het stuur geslapen en vervolgens naar Romeoville gereden anderhalf uur verderop, en daar weer geladen voor Calgary.
Dat duurde allemaal vrij lang dus daar ook nog wat in m'n stoel hangen dommelen en eind van de middag reed ik daar weer weg, nog 3 en half uur gereden en toen zag ik een truckstop van Petro met een hotel er achter.
Einde werkdag dus, was intussen 36 uur in touw en vond het eigenlijk wel genoeg, lekker gegeten en gedoucht en daarna 10 uur aan één stuk geslapen dus de volgende morgen was ik er weer helemaal klaar voor.
Had al paar keer kontakt gehad met Ryder over mijn auto maar dat zou nog wel even duren, differentieel van voorste trek-as was volledig aan gort. Ze hadden wel een andere huurtruck voor me klaarstaan in Burnsville, Minnesota, één met slaapcabine dus dat klonk goed.
In Burnsville aangekomen stond daar een vrij oude Freightliner Colombia klaar, kleine slaapcabine, bijna geen kastruimte dus nog steeds behelpen, maar wat heb ik een lol gehad met dat ouwe ding.
Wat hij aan comfort tekort kwam, maakte hij in snelheid weer goed, het ouwe beestje was namelijk `begrensd` op 115km/u en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt, in Minnesota en North Dakota mag je namelijk zo hard, en in Canada op de snelweg mag je 110 dus dan kunnen die laatste 5km er ook nog wel bij.
En wat ook leuk was aan die auto, er zat een ongesynchroniseerde Fuller-versnellingsbak in.
Nu had ik daar al een beetje mee leren rijden tijdens het halen van mijn Canadeese rijbewijs, maar dat waren ongeveer 8 les-uren dus dan spreek je niet echt over ervaring.
Mijn instructrice had mij geleerd om de koppeling alleen maar te gebruiken met stoppen en wegrijden, en verder te schakelen zonder koppeling, puur op toeren en luisteren naar je auto, en deze gewoonte heb ik nu dus even een dikke week uit kunnen oefenen.
Zal niet liegen dat het feilloos ging, maar ging vrij goed en kan nu zonder te kraken op en terugschakelen zonder koppeling, iets waarover ik oudere collega´s wel eens had gehoord maar wat ik zelf nog niet geleerd had in Europa.
Nadat ik mijn rit had afgemaakt kreeg ik van de planning hetzelfde ritje nog een keer zodat ik zelf op de terugreis mijn auto weer op kon halen.
Hoe grappig het ook was met die ouwe bak, was toch wel erg prettig om mijn eigen vertrouwde en vooral ruime cabine weer terug te hebben, zolang het duurt want ik heb al bericht gehad dat de 2172 er uit gaat, heeft 750.000km gelopen in 3 en half jaar tijd en dan gaan ze er uit.
Gelukkig kunnen regelen dat ik er komende week nog wel mee weg kan, na deze rit heb ik namelijk even vakantie, we gaan met 5 Nederlandse chauffeurs 10 dagen naar Hawaii, de boog kan niet altijd gespannen zijn.
Zo zie je maar weer, ook hier zit het wel eens tegen en het is echt niet altijd alleen maar rozeschijn en manegeur, maar heb het nog steeds prima naar m´n zin en ook hier gaan we langzaam maar zeker richting de zomer dus het wordt alleen maar mooier...

  • 18 Maart 2012 - 08:29

    Chris Oude Pekela:

    Hoi Erik ja zeker een rit met hindernissen maar het hoort er bij jongen en nu maar genieten in Haway daar zijn de vrouwtjes zo lekker bruin ik wens je heel veel plezier moi heur tot de volgende keer
    vr gr Chris

  • 18 Maart 2012 - 09:03

    Wiebe:

    Gadver....dat laatste klinkt toch wel als een strafexpeditie.......naar Hawaii, heb met je te doen!!!
    Compleet en gedetailleerd verslag graag, met hoela- troela foto's :-)!

  • 18 Maart 2012 - 09:15

    Ada:

    Nou dat klinkt misschien als een iets vervelende situatie,maar toch ook weer leuk dat je weer een leuke ervaring hebt mee gemaakt!
    En dan een reisje Hawai in het verschiet!!!!
    toe maar weer ons een beetje de gek aan steken,hahaha:)
    Nou erik geniet er van je verdiend het!

  • 18 Maart 2012 - 11:29

    Jan Korvemaker.:

    Ha Erik, est ook ja ain sikke boord, ha ha ha. Ja het kan niet altijd mee zitten he. Nou ja nu ff vakantie kist eem weer bie komm zeg maar. Nou ik wens jou een hele fijne vakantie Erik geniet er van.

    gr uut kloosterholt.

  • 18 Maart 2012 - 12:28

    Hamp:

    Zo te zien gaat het wel goed met de(aangekomen) kilo,s maar wel lekker

  • 18 Maart 2012 - 12:53

    Jelle:

    He Erik, wat lees ik nou? Ben je nu al aan het slopen kerel? Ik maar denken dat die amerikaanse trucks zo betrouwbaar waren?! Zijn dus niet Erik proof. Ik denk dat ze bij H.R. maar Volvo's moeten aan schaffen, want die krijg jij toch niet stuk! Of wel??? Hoe gaat het daar trouwens met het lossen? Moeten jullie daar ook zelf lossen met de pompwagen? Groeten, en bedankt voor je mooie story's. Altijd weer genieten. Jelle.

  • 18 Maart 2012 - 15:58

    Harma:

    Overal gaat materiaal kapot, daar doe je niks aan. Ik vind het wel toevallig dat je op vakantie gaat naar Hawaï. Dat is namelijk waar ik aan dacht net voor ik onder zeil ging voor de operatie"de stranden van Hawaï". Wens je een hele mooie vakantie.

  • 18 Maart 2012 - 16:48

    Bart V.d.Kamp:

    Heee mooi man.Wij zijn op Kauai geweest en schitterende vulcaan bekeken.Ook de stranden zijn echt schitterend.Met een zodiak walvissen spotten en daarna snorkelen in een baai,schitterend.
    Ben jaloers.
    Wel even de Tjunami voorschriften lezen(staat het daar vol mee)

  • 18 Maart 2012 - 21:27

    Roelof En Bianca:

    Ha je maakt wat mee daar. Ik zie je auto zonder slaapcabine al helemaal vol gepropt staan. Das dan wel weer lachen achteraf. Op het moment is het waarschijnlijk iets minder grappig, maar later inderdaad vast lachen. Roelof heeft ook wel eens zakken siepels naast zich gehad omdat het niet meer achter in de bak pastte. Tja en wat moet je anders he.
    O en die reis naar Hawaii. Shit man ik ben stik jaloers, want ik roep al vanaf mijn 14/15 de, Hawaii, al is het maar eens in je leven. Ik had het als tekst al op mijn fiets geverfd. En jij gaat nu gewoon ff naar Hawaii. Geweldig hoor. Ik hoop dat je er van geniet, en jou kennnende zul je dat ook zeker doen en het is je gegund.
    Veel fun, en we horen snel weer van je avonturen.
    Groetjes Roelof en Bianca

  • 19 Maart 2012 - 13:54

    Berend:

    hy die erik , nou man dat gaat lekker daar , ha en ook nog ff met een fullerbak aan de gang das niet verkeerd , oerstrerk zijn die krengen , dus net wat je zegt niet alles gaat over rozen daar , had het niet zo snel gezien dat er iets binnen was van jou , maar lineke zij het tegen mij , nou vermaak je wat daar op hawai , hoop dat je een leuke vakantie hebt , gr berend

  • 22 Maart 2012 - 20:42

    Agnes Raveling:

    Moi neef,
    Volgens mij heb jij het errug naar je zin daar en red jij je prima! Heel erg leuk om jouw ervaringen daar te lezen! Ik wens je een geweldige vakantie en neem je even zo'n leuk rokje voor me mee???
    Groet'n van dien nichie uut Pekel

  • 25 Maart 2012 - 20:18

    Tjaart:

    Moi Erik. Begrijp dat het goed gaat daar,mooi doorgaan met deze reisverslagen het leest zo lekker weg. Groet Tjaart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Ottawa

eindelijk weg

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2012

New York en nog veel meer

23 April 2012

Hawaii

17 Maart 2012

Een reis met hindernissen

01 Maart 2012

Utah, Washington en Rocky Mountains

12 Februari 2012

California en Oklahoma
Erik

Ik vertek voor minimaal een jaar naar Canada om daar als long distance truck driver te gaan werken, via deze site kunnen jullie mijn belevenissen en ervaringen daar volgen.

Actief sinds 12 Okt. 2011
Verslag gelezen: 817
Totaal aantal bezoekers 44082

Voorgaande reizen:

30 November 2011 - 30 November -0001

eindelijk weg

Landen bezocht: